Bieži uzdotie jautājumi (BUJ)
-
Kā saprast stundu izmaiņas ģimnāzijas mājas lapā?
Stundu izmaiņās ir ierakstīti skolotāji vai klases, kuri nav skolā. Skolēni skatās stundu izmaiņās, vai kāda cita stunda ir pārcelta uz “augšu” vai veiktas citas izmaiņas. Ja, piemēram, skolēniem ir pirmā stunda, bet skolotājs nav skolā un nav arī izmaiņu, tad skolēniem stunda nenotiek. Bieži tiek norādītas arī izmaiņas kabinetos, tas tiek izcelts ar zaļu krāsu.
-
Kur atrast skolotāju konsultāciju sarakstu?
Ģimnāzijas mājas lapas kreisajā puse sadaļā “Konsultācijas”
-
Kas ir formatīvā vērtēšana?
Formatīvā vērtēšana (FV) jeb skolēnu snieguma vērtēšana ikdienā ir domāta, lai uzlabotu skolēnu mācīšanos. Tā iekļauj skolēnam nozīmīgus, skaidrus un saprotamus sasniedzamos rezultātus (SR) un vērtēšanas kritērijus, atbilstošus pierādījumus un efektīvu atgriezenisko saiti (AS) pret plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem mācību procesa laikā. Nozīmīga ir skolēna pieredze – mācīties savstarpēji vērtēt un veikt pašnovērtējumu pret kritērijiem. [Skola 2030.lv]
-
Cik svarīga ir formatīvā vērtēšana?
Formatīvā vērtēšana ir ļoti svarīga mācību procesā, jo tā veicina skolēnu izaugsmi un mācīšanos. Atšķirībā no summatīvās vērtēšanas, kas novērtē skolēnu zināšanas un prasmes beigās (piemēram, eksāmenos vai gala testos), formatīvā vērtēšana tiek izmantota mācību procesa laikā, lai sniegtu skolēniem un skolotājiem atgriezenisko saiti, palīdzētu pielāgot mācību pieeju.
Tā veicina individuālo izaugsmi, palīdz skolēniem apzināties savas stiprās un vājās puses un saprast, kur nepieciešams pielikt vairāk pūļu, skolēni saņem tūlītēju atgriezenisko saiti par savu sniegumu, kas ļauj veikt uzlabojumus un apgūt mācību vielu dziļāk. Skolēni ir iesaistīti un ieinteresēti mācību procesā, jo atgriezeniska saite sniedz iespēju progresēt, nebaidoties no gala vērtējuma. Skolotājs var novērot, kur nepieciešamas korekcijas mācību procesā, lai atbalstītu skolēnus, sniedzot personalizētu palīdzību. Skolēniem ir iespēja mācīties no kļūdām – savām un citu. Formatīvā vērtēšana palīdz veidot pozitīvu attieksmi pret kļūdām, jo tās tiek uztvertas kā daļa no mācīšanās procesa, nevis sods.
-
Kāda ir atšķirība starp formatīvo vērtēšanu un atgriezenisko saiti?
Atgriezeniskā saite ir informācijas apmaiņas process mācību procesā, tā ir formatīvās vērtēšanas sastāvdaļa. Skolēniem atgriezeniskā saite ir nepieciešama mācīšanās procesā, nevis tikai gala rezultātā. Turklāt atgriezeniskā saite nozīmē ne tikai informāciju par to, vai izpildīts ir pareizi vai nepareizi, bet arī par to, ko darīt, lai virzītos tālāk. Tas, ja skolēns zina, ka kaut ko nav izdarījis pareizi, vēl automātiski nenozīmē, ka skolēns zina, ko darīt, lai to mainītu.
Lai katrs skolēns saņemtu AS, skolotājs var organizēt procesu dažādi – arī izmantojot tehnoloģijas, citus skolēnus vai paši sevi. Lai atgriezeniskā saite būtu kvalitatīva un tiešām virzītu skolēnus uz labāku rezultātu, skolēniem pašiem savi un citu darbi jāizvērtē, ņemot vērā ļoti konkrētas norādes un kritērijus, kas tieši vērsti uz sasniedzamo rezultātu. [Skola 2030.lv]
-
Kas ir refleksija?
Refleksija ir process, kura laikā skolēns konstatē, kādā mērā ir sasniedzis stundas rezultātus. Nepietiek tikai ar to, ka skolēniem tiek pajautāts viņu viedoklis par to, vai viņi ir sasnieguši rezultātu. Skolotājam jādod iespēja skolēniem objektīvi konstatēt, vai viņi rezultātu ir sasnieguši. To var darīt, piemēram, ar uzdevumu, kura izpilde parāda, ka skolēns prot izdarīt tieši to, kas minēts stundas sasniedzamajā rezultātā, vai, izmantojot snieguma līmeņa aprakstu, kur skolēns pats savā stundas darbā meklē pierādījumus. Šajā posmā notiek arī domāšana par mācīšanos. To var veicināt, skolēniem jautājot, ko un kā viņi darīja stundā un kā varētu to darīt labāk nākamreiz. Ar šo jautājumu palīdzību var atrast produktīvākas sadarbības formas, situācijai piemērotākās mācīšanās stratēģijas, skolēns mācās mācīties u.c. [Skola 2030.lv]
-
Kas ir svērtie vērtējumi?
Svērtais vērtējums ir gala atzīme (gada vai kursa), kas nav aprēķināta kā vidējais aritmētiskais no visām atzīmēm, bet piešķirot noteiktām atzīmēm lielāku nozīmi. Atzīmes “svars” ir saistīts ar tematu apjomu vai pārbaudes darba kārtošanas laiku – lielāka nozīme tiek piešķirta vērtējumiem, kas iegūti salīdzinoši nesenā pagātnē, ja tajos tiek demonstrēts skolēna sniegums par vienu un to pašu prasmi.
-
Kur var atrast informāciju par pārbaudes darbu skaitu un “svēršanu”?
E-klasē ir atrodama saite uz pārbaudes darbu plānu. Tajā ir uzskaitīti visi gada laikā plānotie pārbaudes darbi katrai klašu grupai. Ja pie pārbaudes darbiem kādā mācību priekšmetā iekavās ir norādīti procenti, tad tas nozīmē darba svaru. Kopā visi pārbaudes darbi veido 100% svaru. Ja procenti norādīti, tad tiek rēķināts aritmētiskais vidējais no visām atzīmēm.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OZ4J6p1t0u2pyQjSPt3oPWbZ2zQ7vzq9zAOdSc4K3ys/edit?gid=0#gid=0
-
Kāpēc nevar pārrakstīt kontroldarbus? Vai nevar vairs kļūdīties?
VISC akcentē, ka atzīmju uzlabošanas iespēju samazināšanai ir potenciāls labvēlīgi ietekmēt skolēnu domāšanu un attieksmi pret mācībām, kam varētu būt ilgtermiņa ietekme arī turpmākajā dzīvē.
“Iespēja labot katrā pārbaudes darbā iegūto vērtējumu var rezultēties atziņā, ka pirmajā reizē darbu varu arī nepaveikt labi. Ikdienā darbā tas var izpausties kā pavirša darba izpilde, lai, saņemot aizrādījumu no vadības vai pretenzijas no klientiem, to pēc tam labotu. Kamēr darbinieks mācās, viņš var kļūdīties, turklāt no kļūdām nav jābaidās. Vienlaikus arī mācoties, jāapzinās, ka darbs katru reizi jāveic atbildīgi un kvalitatīvi,” uzsver VISC.
Arī Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes dekāne, profesore Linda Daniela Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijas sēdē pauda viedokli, ka, viņasprāt, pārāk ilgi bijusi sistēma, kas audzēkņiem, tostarp studentiem, ļāvusi pārbaudījumus uztvert kā loteriju, jo bijis skaidrs, ka neveiksmes gadījumā atzīmi varēs izlabot.
Ieviešot jauno vērtēšanas sistēmu, iecerēts, ka tādējādi tiks lietderīgi izmantots skolotāju laiks un resursi. “Izmaiņas mazinās nepieciešamību veidot atkārtotus pārbaudes darbus un tos labot, bet radīs iespēju sniegt konsultācijas un atbalstu saistībā ar tēmām, kuras skolēni nav izpratuši,” norāda VISC.
-
Ko darīt, ja nepatīk vērtējums, ko saņēmu kontroldarbā?
Skolēniem ir iespēja mācību gada beigās veikt kombinētu darbu par visām mācību gada laikā apgūtām tēmām.
Vērtēšanas kārtībā ir aprakstīts, kā tiek izlikts gada vērtējums. Piemēram, Jelgavas Valsts ģimnāzijā 30% svars tiek piešķirts gada vērtējumam un 70% svars - kombinētā darba vērtējumam.