search

Darbinieku evolūcija

Autors: Inita Jankeviča

8. Maijs, 2021

Darbinieku evolūcija
Foto: Workingday

Viena no lietām, par ko raksta un mēģina paskaidrot, ir tas, ka darbs līdzšinējā izpratnē vairs nepastāv un ka vienīgais ceļš uz priekšu ir mest izaicinājumu ierastajai kārtībai attiecībā uz darbu, vadību un uzņēmumu veidošanu. Ja agrāk darbinieki tika uzskatīti par aizstājamu resursu, tad tagad tie ir vissvarīgākais jebkuras organizācijas kapitāls. Tomēr arī darbinieki, kas ienāk darba tirgū šodien, nav tādi paši kā pirms desmit gadiem. Lai to labāk demonstrētu, izpēti augstāk redzēto attēlu, kas attēlo darbinieku evolūciju. Ir viegli redzēt atšķirību starp pagātni un nākotni.

Balstoties uz šo evolūciju, ir jāpievērš uzmanība dažām pamatlietām…

PATIESI ELASTĪGS DARBS

Pirmie divi punkti kopā ar „koncentrēšanos uz rezultātiem” veido šo elastīgā darba ideju, tas ir, strādāt jebkurā laikā, jebkurā vietā un būt novērtētam nevis pēc krēslā pavadītajām stundām, bet pēc sasniegumiem. Darbiniekiem vairs nav jāpavada birojā visa diena no pulksten 9.00 līdz 17.00. Labs piemērs tam ir Unilever: uzņēmuma 175 000 darbinieki visā pasaulē strādā pēc tā sauktās „dinamiskā darba” koncepcijas. Aetna un American Express ir vienas no vadošajām organizācijām elastīga darba jomā. Nākotnes darbinieki strādās tikai šādi.

IZMANTOJIET VISAS IERĪCES

Personīgo ierīču lietošana jau ir izplatīta, bet dienas, kad uzņēmums nodrošināja darbiniekiem tālruņus un datorus, ir pagātnē. Tā vietā nākotnes darbinieki varēs izmantot jebkuru nepieciešamo ierīci darba paveikšanai. Līderi starp organizācijām, kas ļauj darbiniekiem darba vajadzībām izmantot daudzas privātās ierīces, ir tādi uzņēmumi kā Ford, IBM un Intel.

“KĀPŅU” BEIGAS UN INDIVIDUĀLI PIELĀGOTS DARBS

Sākot darbu jaunā uzņēmumā, tēlaini izsakoties, jūs parasti esat kāpņu apakšā. Citiem vārdiem sakot, jūs sākat kā tirdzniecības koordinators, tad kļūstat par tirdzniecības vadītāju, vecāko tirdzniecības vadītāju, tirdzniecības direktoru utt. Jums jāvelta vairāki gadi, lai virzītos uz augšu pa karjeras kāpnēm, cerot, ka kādu dienu sasniegsiet pozīciju, par kādu sapņojat. Tomēr tagad, izmantojot ārštata ekonomiku, sadarbības platformas un jaunu vadības pieeju, darbinieki sāk paši veidot savas karjeras gaitu un ikdienas darbu. Deloitte un citi uzņēmumi piedāvā tā saukto „masveida karjeras pielāgošanas programmu”, kas ļauj darbiniekiem divreiz gadā mainīt sava darba apstākļus, tostarp pāriet uz līdzvērtīgu amatu citur uzņēmumā vai izvēlēties, cik daudz laika darbinieks vēlas pavadīt komandējumos. Citas organizācijas, piemēram, Valve un Treehouse, ļauj darbiniekiem pilnīgi brīvi izvēlēties projektus, kuros darboties, un komandu, kurā strādāt!

DALĪŠANĀS IR SVĒTA LIETA

Agrāk darbinieki mēdza uzkrāt informāciju un paturēt to pie sevis. Viņiem nebija stimula, objektīva veida vai iemesla dalīties ar savām zināšanām ar citiem. Zināšanas ir spēks, un, ja darbinieks paturēja zināšanas pie sevis, viņa rokās bija spēks. No darbiniekiem netika sagaidīta dalīšanās vai radoša domāšana. Viņiem vienkārši bija jāierodas darbā un jāpilda uzdotie uzdevumi. Attiecībā uz nākotnes darbiniekiem spēkā ir tieši pretējais. Sadarbības platformas palīdz darbiniekiem dalīties ar informāciju, un organizācijas to stimulē ar iekšējiem inkubatoriem, darbinieku iniciatīvas veicināšanas programmām vai brīvu inovāciju programmām. E-pasts uzņēmumu ietvaros kļūst par sekundāru saziņas veidu.

Nākotnē katram darbiniekam var būt ideja, ko var pārvērst jaunā produktā, pakalpojumā vai iespējā. Shell GameChanger programma un Whirlpool Winning Workplace programma ir tikai divi piemēri tam, kā organizācijas pāriet no uzkrāšanas uz dalīšanās kultūru.

IKVIENS VAR BŪT LĪDERIS

Kā jau minēts, agrāk darbinieki tika uzskatīti par aizstājamu resursu, kas nozīmē, ka viņu balss organizācijā netika uzklausīta. Tagad liela nozīme ir sadarbības tehnoloģijām, kas sniedz ikvienam organizācijas darbiniekam iespēju kļūt par novērtētu līderi, izsakot savas idejas, domas, koncepcijas utt. Jebkurš darbinieks, kura paustajām idejām uzņēmuma ietvaros ir sekotāji, var būt līderis. Iepriekš tas nebūtu iedomājams, it īpaši tādā mērogā, kādu šodien nodrošina sadarbības platformas. Padomājiet, cik cilvēku ir kļuvuši par līderiem, pateicoties Twitter, Instagram, Facebook un citām sociālo mediju platformām. Tas ir iespējams arī darbiniekiem uzņēmuma ietvaros.

ZINĀŠANAS VAI ADAPTĪVĀ MĀCĪŠANĀS

Zināšanas mūsdienās ir vienkārši prece. Lai kļūtu par viszinošāko cilvēku pasaulē, ir nepieciešams tikai viedtālrunis, kurā ieskatīties, lai atrastu visas meklētās atbildes. Tas nozīmē, ka nākotnes darba devējiem vissvarīgākās būs nevis zināšanas, bet darbinieku spēja apgūt jaunas lietas un izmantot šīs zināšanas jaunās situācijās un scenārijos. Citiem vārdiem sakot, tā ir spēja vienmēr mācīties un pielāgoties. Tas ir daudz svarīgāk un vērtīgāk par to, ko jūs „zināt”.

KATRS IR SKOLOTĀJS UN SKOLNIEKS

Vairumā mūsdienu uzņēmumu, ja vēlaties apgūt kaut ko jaunu, ir tikai jāpiesakās, un pēc dažām dienām vai nedēļām jāapmeklē mācības. Jau atkal pateicoties sadarbības platformām, jebkurš darbinieks var ar savu viedtālruni ierakstīt pamācošu video par jebkādu tematu, vai tā būtu modema iestatīšana vai Excel formulu veidošana. Savstarpēju sakaru nodrošināšana darbiniekiem piedāvā demokrātisku mācīšanos un pasniegšanu, kāda nav bijusi iespējama līdz šim. Udemy, Coursera, Khan Academy un citas līdzīga satura vietnes piedāvā mums iespēju apgūt jaunas zināšanas un dalīties ar savām zināšanām ar citiem.

 Avots: https://www.workingday.lv/darbinieku-evolucija

Oriģinālraksts “Te Evolution Of The Employee”
Oriģinālraksta autors: Džeikobs Morgans (Jacob Morgan)

Raksts tapis sadarbībā ar rakstisko un mutisko tulkojumu piegādātāju Tulkot.lv