search

Homo Ecos: brīvprātīgo vadītas Klimata darbnīcas

Autors: Evita Bērziņa - homo ecos brīvprātīgā

4. Marts, 2016

Homo Ecos: brīvprātīgo vadītas Klimata darbnīcas
Foto: organizācija Homo Ecos

Valsts ģimnāzijās Latvijā turpina viesoties organizācijas homo ecos: brīvprātīgo vadītās Klimata darbnīcas. Jaunieši vecumā no 8. līdz pat 12. klasei piedalās radošās nodarbībās, kuru mērķis ir vēstīt par klimata pārmaiņām pasaulē. Tā ir iespēja uzzināt par jau notikušajām klimata izmaiņām, saprast, vai un kā tas var ietekmēt arī Latviju un konkrēti viņu pilsētu un mājas, piedāvāt savus viedokļus un risinājumus, kā samazināt cilvēku veikto darbību ietekmi uz apkārtējo vidi.

Jauniešu, kas vēlas iesaistīties, ir daudz. Liela daļa no viņiem patiešām interesējas par vidi. Tādos gadījumos nodarbību vadītājiem nākas saspringt un rūpīgi pārdomāt, ko atbildēt uz āķīgi uzdotajiem jautājumiem un brīžiem pat pašiem uzzināt ko jaunu. Savukārt citi skolēni izbauda iespēju tikt prom no stundām un apnicīgā trigonometrijas oktaedra vietā uzzīmēt savu zaļo stāstu!

Visiem vajag izkustēties! Nodarbība sākas ar fiziskām aktivitātēm, kas apvienotas ar atmiņas treniņu. Pamēģini atcerēties, ko par sevi tikko teikuši kaimiņi, turklāt parādi ar kādu kustību viņi to ilustrējuši! Nav viegls darbiņš!

Kad visi iesildījušies, jaunieši tiek sadalīti vairākās grupās ar konkrētu uzdevumu – sašķirot attēlus un izspriest, vai tajā redzamās klimata izmaiņas attiecināmas konkrēti uz Latviju vai vairāk uz citur pasaulē notiekušo. Diskusijas ir skaļas un spraigas, brīžiem pat nākas iejaukties un atgādināt:”Klusāk! Jūs vairs nedzirdat paši sevi!” Ja pareizo atbilžu noskaidrošanas laikā uzmanība atslābst, tad tūlīt uzdotais nākošais uzdevums “Uzzīmēt, kā apkārtējos mudināt būt zaļākam dotajā situācijā” atkal liek visiem sarosīties. No malas vērojot, šķiet, šī jautājuma risināšanā patiešām iesaistās visi gan zīmējot, gan piedāvājot savas idejas. Protams, seko uzzīmētā prezentācija. Jāsaka, skolēni pārliecinoši nolasa ne tikai savas komandas zīmēto stāstu, bet nekļūdīgi saprot arī kaimiņu komandu zīmēto!

Pēc pusdienu pauzes seko interesantākā darbnīcu daļa. Vispirms skolēniem ir iespēja uzrakstīt savu solījumu – “Ko es varu darīt, lai pasaule kļūtu zaļāka” un, lai nepiemirstu, arī nofotogrāfēties ar to. Stāsti un solījumi variē. Ir gan vispārīgas apņemšanās “rūpēties par vidi”, “būt fiziski aktīvām un veselīgākām”, “šķirot atkritumus” un vienkārši “būt labākiem”, gan konkrēti solījumi “iestādīt vienu koku”, “kļūt par vides aktīvistu” un pat “neēst dzīvniekus”.

Ar cerībām, ka jaunieši savas apņemšanās arī īstenos, sākas praktiskā daļa. Skolēniem ir iespēja pašiem izraisīt un  novērot siltumnīcas efektu un pārliecināties, ka ogļskābās gāzes klātbūtne slēgtā sistēmā veicina temperatūras paaugstināšanos. Tiek pūsti baloni, grieztas un līmētas plastmasas pudeles, lai katra komanda uz sava galda varētu radīt mazu ekosistēmu. Pēc neilgas gaidīšanas tie skolēnu, kuri uzdevumu izpildījuši precīzi, var pārliecināties – globālā sasilšana patiešām notiek!

Un nobeigumā, protams, kopīga fotogrāfēšanās atmiņām un kā arī jauka dāvana homo ecos: komandai – plastmasas maisiņu upcycling radošajā darbnīcā izveidota eko čība!